دخول

ملتقى الطلاب الليبيين للدراسة في الخارج، اخر قرارات الإيفاد، التفويضات، إدارة البعثات

descriptionالزمالة المصرية للطب Emptyالزمالة المصرية للطب

more_horiz
السلام عليكم
نبى نستفسر عن الزمالة المصرية , من مستواها العلمى والاكلينيكى, شروطها مدتها وتكاليفها وفكرة عامة عنها, وشن الفرق بينها وبين ماجستير فى مصر؟,,ومدى الاعتراف بيها فى الوزارة فى ليبيا, يعنى هل يعامل فى ليبيا بدرجة الاخصائى مباشرة؟ وهل ينصح بيها فى المجمل ولا؟,, اسف على الاطالة وكترت الاسئلة ,, ياريت اتفيدونا وبارك الله فى الجميع

descriptionالزمالة المصرية للطب Emptyرد: الزمالة المصرية للطب

more_horiz
d.who كتب:
السلام عليكم
نبى نستفسر عن الزمالة المصرية , من مستواها العلمى والاكلينيكى, شروطها مدتها وتكاليفها وفكرة عامة عنها, وشن الفرق بينها وبين ماجستير فى مصر؟,,ومدى الاعتراف بيها فى الوزارة فى ليبيا, يعنى هل يعامل فى ليبيا بدرجة الاخصائى مباشرة؟ وهل ينصح بيها فى المجمل ولا؟,, اسف على الاطالة وكترت الاسئلة ,, ياريت اتفيدونا وبارك الله فى الجميع

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الزمالة المصرية يا اخي الكريم تعادل في ليبيا بالزمالة الليبية و يعامل حامله باخصائي.
بالنسبة لمدتها فانها تختلف حسب التخصص و تكاليفها كل سنة بارتفاع نتيجة لارتفاع نسبة الاطباء الراغبين للحصول عليها سواء من مصر او من خارج مصر.
تكاليف الدراسة بالنسبة 1200 جنيه استرليني و يكمن ان تدفعها علي دفعات طول السنة.
مستواها العلمي يختلف باختلاف التخصص و مكان التدريب و يختلف ايضا باختلاف المدرب.
نحن كأخوة عرب نملك ميزة عن الاخوة من مصر انهم يخيرونا بمكان التدريب.يعني نحن نملك حرية اختيار مكان التدريب. مثلا في الجراحة العامة اسمع ان مستشفي العجوزة جيد و بالنسبة للعظام فان مستشفي احمد ماهر و مستشفي الهلال جيد.
و بداخل المستشفي التدريب يختلف من مدرب لمدرب. شخصيا لحد الان جميع مدربي كلهم كويسيين و يعلموا. مشكلة الزمالة انها مش قادرة انها تسيطر علي النظام العمل في المستشفيات. يعني يمكن ما تلاقيش في مرور علمي علي المرضي في المستشفي الي حاتتعلم فيه علي غير ما هو موجود في مستشفيات الجامعة.
اعتقد ان الزمالة المصرية جيدة بالنسبة للجراحات التخصصية زي المسالك و العظام و جراحة الاعصاب و غيرها.
هل انصح بيها او لا ؟ يعتمد.
هل عندك ايفاد او جاي علي حسابك. لو جاي علي حسابك فتعالي طول. لو ايفاد شوف يمكن تحصل في دول احسن.
هل انت تستطيع ان تتحمل العمل في المستشفيات المصرية ؟ لانها مش زينا في ليبيا بعض منها يعني مستواه متواضع و البعض جيد لكن مش حاتلقي مستشفي زي مركز طرابلس او الخضراء
هل تستطيع ان تتحمل بيروقراطية الموظفين في مصر ؟
التخصص الي تبيه هل هو عام زي الباطنة العامة و الجراحة العامة او تخصص ادق زي الاورام و زي المسالك او العظام؟ اي حاجة ادق تعالي لمصر لان القبول فيهم في اي دولة في العالم صعب

بالنسبة ليا و بعد 3 سنين من الدراسة فيها اني راضي و الحمدالله و مستواي تتطور ممكن قريب عشر مرات احسن

more_horiz
اتفقك مع الاخtmisellati
فيما ذكر ومستوى التدريب يختلف على حسب المكان والاشخاص لكن بصفة عامة لايوجد نظم محدد ينظم العملية التعليمية في الزمالة والمجهود الشخصي يلعب دور كبير

more_horiz
بارك الله فيكم على الردود,,, لو قارناها بالماجستير اما احسن؟ وشن الفرق؟ ,,, ببخصوص للمرور العلمى للجراحات هل فيه فرص كبيرة لاجراءا العلمليات والمشاركة فيها ,,, وهل مافيش امكانية للدوام في مشافي جامعية ؟بالنسبة ليا حساب خاص ان شالله

more_horiz
d.who كتب:
بارك الله فيكم على الردود,,, لو قارناها بالماجستير اما احسن؟ وشن الفرق؟ ,,, ببخصوص للمرور العلمى للجراحات هل فيه فرص كبيرة لاجراءا العلمليات والمشاركة فيها ,,, وهل مافيش امكانية للدوام في مشافي جامعية ؟بالنسبة ليا حساب خاص ان شالله

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
لو سألتني انا, حنرد و نقول الزمالة احسن و سألت غيري حايقولك الماستر احسن...بس الشئ الاكيد ان الزمالة تؤهلك لدرجة اخصائي في ليبيا

زي ماقلتلك بالنسبة للمرور في الزمالة, فيه مرور لكن سريع. بس مرة مرة يندار مرور و حاتسمع معلومات و علم. بالنسبة لفرص المشاركة في العمليات بالزمالة فهي كبيرة. يمكن ما تمس شئ الفترة الاولي بس بعدين حا تخش معاهم في العمليات و حتمد يديك.

اهم حاجة انك لازم تقرا و تخدم معهم قلب قالب بش تتعلم و تاخد فرصة و ما تبداش تهرب من الخدمة و من الديوتيات لان بالشكل هذا مش حايعلموك شي

more_horiz
الزمالة المصرية للطب 163703

more_horiz
هل الافضل نمشى اول مانكمل االامتياز ولا؟ مع انه الواحد بعد الامتياز ماعنده علاش يقعد لا فيه تعيينات لا خدمة لا شي,, وبخصوص تكاليف المعيشة اجمالا للاعزب والمتزوج,, سامحونى على كترة الاسئلة

more_horiz
d.who كتب:
هل الافضل نمشى اول مانكمل االامتياز ولا؟ مع انه الواحد بعد الامتياز ماعنده علاش يقعد لا فيه تعيينات لا خدمة لا شي,, وبخصوص تكاليف المعيشة اجمالا للاعزب والمتزوج,, سامحونى على كترة الاسئلة

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

من الافضل يا اخي الكريم انك اول ماتكمل طول تعالي و ما ضعيش وقت و خلي قدامك هدف و ماتحولش منه.
المعيشة صعب الواحد يقدرها....بس لو انت اعزب ممكن بين 1200 جنيه الي 2000 جنيه مصري لمصروفك الشهري و من غير ايجار الشقة. يعتمد علي نظام ماكلتك و المواصلات و غيرها.
الايجارات شوية هي الي غالية يعني لو خديت مفروش اعتقد ان اقل مستوي ممكن تسكن فيه حايكلف 2000 جنيه مصري في الشهر. اقل من هكي الحق ما ينسكنش في مصر. و ننصح تاخد شقة فاضية يجي ايجارها بين 1000 الي 1500 جنيه مصري تأثثها انت بمعرفتك حاتلقي عل المدي الطويل انك كاسب

more_horiz
خوي ان شاء الله تتيسر ليك الامور وزي ماقال الدكتور المسلاتي لو عندك امكانية ماضيعش وقت تعالى ولو تقدر تعالى حتى في فترة الامتياز خود نظرة عن قرب وشوف كيف ماشية الامور حتى لو تاخد تدريب لمدة شهر في اي مستشفى حتى لو كان مدفوع التمن حتى تقدر اتقيم الوضع لان كل شخص ليه نظرته ومرات انت واخد فكرة ممكن تغيرها واتشوف امكانية التدريب في الاختصاص اللي انت تبيه

وبنسبة للمصاريف فالزمالة تدفع سنويا تقريبا 1200 جنية استرليني

وبالنسبة للسكن يختلف على حسب الاماكن ونظافتها بس المستوى المعقول للمفروش يبدا من 2000 جنية مصري وطالع هذا في الاماكن التي تعتبر نظيفة لحد ما زي مدينة نصر او مصر الجديدة او المدن الجديدة زي الرحاب وفي الايجار القانون الجديد اللي هو تاخد الشقة فاضية وتشري الاتات اللي يناسبك والايجار في هذه الحالة ارخص وافضل ليك لو حاتقعد مدة طويلة و اختيارك للمكhن السكن يعتمد على مكان امكانياتك بالاضافة انت تبيه قريب من مكان شغلك او لا

وبالنسبة للمعيشة والمصروف يعني لو انت عازب دايما في حدود 2000 في المتوسط تزيد او تنقص على حسب عاداتك ومعيشتك

مجرد نصيحة لو تقدر اتجي في فترة الامتياز تاخد كورس او تدريب في مستشفى حتى تكون رؤيتك واضحة وماضيعش واقتك وتتاخد قرارك هل يناسبك الدراسة هنا او لا

more_horiz
شكرا على المعلومه الزمالة المصرية للطب 865607 الزمالة المصرية للطب 532361

more_horiz
morningglory007 كتب:
خوي ان شاء الله تتيسر ليك الامور وزي ماقال الدكتور المسلاتي لو عندك امكانية ماضيعش وقت تعالى ولو تقدر تعالى حتى في فترة الامتياز خود نظرة عن قرب وشوف كيف ماشية الامور حتى لو تاخد تدريب لمدة شهر في اي مستشفى حتى لو كان مدفوع التمن حتى تقدر اتقيم الوضع لان كل شخص ليه نظرته ومرات انت واخد فكرة ممكن تغيرها واتشوف امكانية التدريب في الاختصاص اللي انت تبيه

وبنسبة للمصاريف فالزمالة تدفع سنويا تقريبا 1200 جنية استرليني

وبالنسبة للسكن يختلف على حسب الاماكن ونظافتها بس المستوى المعقول للمفروش يبدا من 2000 جنية مصري وطالع هذا في الاماكن التي تعتبر نظيفة لحد ما زي مدينة نصر او مصر الجديدة او المدن الجديدة زي الرحاب وفي الايجار القانون الجديد اللي هو تاخد الشقة فاضية وتشري الاتات اللي يناسبك والايجار في هذه الحالة ارخص وافضل ليك لو حاتقعد مدة طويلة و اختيارك للمكhن السكن يعتمد على مكان امكانياتك بالاضافة انت تبيه قريب من مكان شغلك او لا

وبالنسبة للمعيشة والمصروف يعني لو انت عازب دايما في حدود 2000 في المتوسط تزيد او تنقص على حسب عاداتك ومعيشتك

مجرد نصيحة لو تقدر اتجي في فترة الامتياز تاخد كورس او تدريب في مستشفى حتى تكون رؤيتك واضحة وماضيعش واقتك وتتاخد قرارك هل يناسبك الدراسة هنا او لا

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
معاك في كل كلمة اخي الكريم

more_horiz
فقط لتوضيح بعض الامور

المستشفيات في مصر نوعين
النوع الاول المستشفيات الجامعية و الدراسة فيها بطريقة الماستر و الدكتوراة
مستوي التعليم في مؤسسات الجامعة قوي بس يحتاج لصبر لانه بطئ و يحتاج لجهد قوي
الي جانب المحاضرات و عشان تتعلم لازم تخدم كطبيب زائر في مستشفيات الجامعة
مشكلة التعليم في الجامعة انهم فقط يعلموا في نواب الجامعة الاساسين(المعيدين) لانهم هما الي حايشدوا عليهم الشغل
و عشان تتعلم لازم تقنعهم و تبذل جهد اقل ما يكون انه خرافي
يعني توقع انك ماترواحش الحوش الي نادرا في السنة الاولي
و زيدها نظام السنيورتي المزعج و الي في نظري فاهمينه غلط في مصر
التعليم بطئ بس المستويات الي حاتوصلها عاليه جدا و ماليهاش سقف لو سخرت بين 8 الي 10 سنين معاهم

النوع الثاني من المستشفيات و هي تابعة لوزارة الصحة و الدراسة فيهم بطريقة الزمالة المصرية
هذا النوع يضم مستشفيات التأمين الصحي و مستشفيات الامانة و المؤسسات العلاجية و المستشفيات التعليمية
بالنسبة للتأمين الصحي. مميزاته انه مستشفيات نظيفة و عدد الحالات بالهبل و الاخصائين يبدوا مسؤلين مباشرة علي الحالة و تتعلم منهم اساسيات صح. عيوبها في الادراة لان موظفي التأمين فيها فوق الدكتور و حا تعامل كانك عامل عندهم. غياب و حضور و تحقيقات و دراه كبد. اني خدمت سنتين في مستشفي جمال عبدالناصر تأمين صحي و الحق استفدت كويس لاني طحت مدرب يعرف ربي علمني اساسيات الجراحة كويس.من عيوب التأمين هي العيادات. لما كنت في مستشفي جمال عبدالناصر مافيش عيادة بمعني العيادة. الموجودة في المستشفي عبارة عن عيادة دخول. الحالات تجي متشخصة من عيادات اطباء الاسرة و انت ما عليك الا تختار الحالات و تخدمها و ترجعها للعيادة للمراجعة.يعني الحالة بعد ما تخدمها معاش تعرف شن يصير فيها.
بالنسبة لمستشفيات الامانة فهي مستشفيات متوسطة التجهيز و الاطباء فيها ودودين جدا و عدد الحالات بها مش كبير بس الحق فيها ناس قوية تعلم. النوع التالت هما مستشفيات المؤسسات العلاجية زي معهد ناصر و هادم مستشفيات عالية المستوي و التجهيز و مصممات اساسا كامستشفيات او كمراكز لاستقبال الحالات المستعصية الي ما تقدرش المستشفيات التانية تعالجها.
بمعني انك حاتشوف فيها حالات كبيرة بس الحالات الشائعة و العادية مش حاتشوفها
التعليم فيها مش ميه ميه لان معظم الي يخدموا في الحالات استشاريين من الجامعات يبوا يخدموا و يمشوا
النوع الرابع و الاخير هي مستشفيات التعليمية و افضلها احمد ماهر
هي مستشفيات تعليمية و تقدر تخدم فيه زي ماتبي. مشكلتها انك حاتتعلم من طبيب السنيور عليك و يمكن الي يدير فيه مش صح علي عكس الي صاير في مستشفيات التأمين الصحي الي فيها الاخصائي هوا الي يخدم و تتعلم منه الخدمة الصحيحة و السليمة

more_horiz
الزمالة المصرية للطب 865607 الزمالة المصرية للطب 532361 الزمالة المصرية للطب 688987

more_horiz
بارك الله فيكم على التوضيحات الرائعة
استفسارى بخصوص المستشفيات المتعلقة بالزمالة هل لى حرية الاختيار بين الانواع الاربعة ام هى نصيبات وحظوظ؟
واى نوع تنصح بيه لانه مبدئيا حسب مافهمت انه مستشفيات الامانة ومستشفيات التامين هما الافضل من ناحية الاستفادة؟؟

more_horiz
d.who كتب:
بارك الله فيكم على التوضيحات الرائعة
استفسارى بخصوص المستشفيات المتعلقة بالزمالة هل لى حرية الاختيار بين الانواع الاربعة ام هى نصيبات وحظوظ؟
واى نوع تنصح بيه لانه مبدئيا حسب مافهمت انه مستشفيات الامانة ومستشفيات التامين هما الافضل من ناحية الاستفادة؟؟

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

لك الحق باختيار مكان التدريب بصفة انك تدفع فلوس و لكن حسب الاماكن متوفرة
مثلا لو انت تريد التدريب في مستشفي احمد ماهر و المدرب معاه 7 او 8 متدربين
حايقوللك المستشفي مليان

صعب اني ننصح بمستشفي معين. و يعتمد من تخصص لتخصص. نسمع مثلا ان مستشفي احمد ماهر و مستشفي الهلال ملاح في العظام. و معهد المسالك و احمد ماهر ملاح في المسالك. و مستشفي منشية البكري مشكور بشكل عام.
نسمع ان مستشفي مدينة نصر تأمين صحي التدريب فيه مش كويس من كثرة المتدربين
نسمع ان قسم الباطنة في مستشفي المطرية مليح و هكذا
يعتمد علي رئيس القسم و المدرب و غيرها
احسن حاجة انت تجي و تمشي للمستشفي الي خاطرك تدرب فيه و تقابل ناس متدربي الزمالة و تسألهم بنفسك علي نظام الشغل و التعليم

more_horiz
بارك الله فيكم وربى يفتح عليك

descriptionالزمالة المصرية للطب Emptyالزماله في تخصص التخدير

more_horiz
السلام عليكم
انا خريج قسم التخدير بجامعة طرابلس تحصلت على قبول في الزمالة التخدير نبي نعرف كيف حيعاملوني في ليبيا هل ساكون اخصاني تخدير او لا

more_horiz
اخى الكريم tmisellati انا اسال عن مواعيد التقديم فى الزمالة المصرية الجراحة العامة وهل شهادة MRCS لها اعتماد عندهم اى هل تختصر لى الوقت ام لا ارجو الافادة جزاك الله خير

more_horiz
cold44 كتب:
اخى الكريم tmisellati انا اسال عن مواعيد التقديم فى الزمالة المصرية الجراحة العامة وهل شهادة MRCS لها اعتماد عندهم اى هل تختصر لى الوقت ام لا ارجو الافادة جزاك الله خير

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
السلام عليكم اخي الكريم

أسف للتأخير علي الاجابة
لم ادخل للمنتدي لفترة قد تتعدي السنة و قد دخلت اليوم بمحض الصدفة
التقديم في الزمالة المصرية بالنسبة للاطباء العرب يكون في اي وقت و ليس هناك وقت محدد. النقطة المهمة ان تكون هناك اماكن شاغرة للتدريب فان وجدت فان التسجيل يكون في أي وقت و تستطيع ان تبدأ التدريب بالزمالة مجرد انهاء الاجراءات اللازمة..
بالنسبة لشهادة ال MRCS حسب علمي - و هو مبني علي معلومات قديمة لان نظم الزمالة تغيرت عن السابق - فهي تسثنيك من اجتياز امتحان الجزء الاول.

descriptionالزمالة المصرية للطب Emptyاستفسار عن الMRCS

more_horiz
tmisellati كتب:
cold44 كتب:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
السلام عليكم اخي الكريم

أسف للتأخير علي الاجابة
التقديم في الزمالة المصرية بالنسبة للاطباء العرب يكون في اي وقت و ليس هناك وقت محدد. النقطة المهمة ان تكون هناك اماكن شاغرة للتدريب فان وجدت فان التسجيل يكون في أي وقت و تستطيع ان تبدأ التدريب بالزمالة مجرد انهاء الاجراءات اللازمة..
بالنسبة لشهادة ال MRCS حسب علمي - و هو مبني علي معلومات قديمة لان نظم الزمالة تغيرت عن السابق - فهي تسثنيك من اجتياز امتحان الجزء الاول.

السلام عليكم
بداية بارك الله في جهود الجميع واتمنى لكم جميعا التوفيق والسداد باذن الله
عندي 3 استفسارات بسيطة ان شاء الله..
الاستفسار الاول:بالنسبة للMRCS فهل يجب الحصول على الشهادة كاملة بجميع اجزائها للحصول على اعفاء من الجزء الاول للزمالة المصرية؟ ام يكفي الحصول على Part A MRCS للاعفاء؟
الاستفسار الثاني:لدي رغبة و طموح في الحصول على شهادة الفاخ ارتز Fachartzالالمانية وهذا يتطلب الكثير من الاوراق لمعرفة الموقف الاكاديمي عندما تتم المعادلة هناك،فهل للزمالة المصرية قيمة هناك؟
الاستفسار الثالث:الان نحن في 2015 وقد تغيرت الامور في ليبيا من ناحية قيمة الشهادات،فهل لا تزال الزمالة المصرية تعادل الزمالة الليبية؟ وفي حال انها لم تعد كذلك فماهي قيمتها الان وماذا تعادل؟
اشكر لكم حسن تعاونكم سلفا ومعذرة على الاطالة في السؤال.
اكرر من جديد تمنياتي للجميع بالتوفيق.

more_horiz
شريف الزوي كتب:
tmisellati كتب:
cold44 كتب:

السلام عليكم اخي الكريم

أسف للتأخير علي الاجابة

السلام عليكم
بداية بارك الله في جهود الجميع واتمنى لكم جميعا التوفيق والسداد باذن الله
عندي 3 استفسارات بسيطة ان شاء الله..
الاستفسار الاول:بالنسبة للMRCS فهل يجب الحصول على الشهادة كاملة بجميع اجزائها للحصول على اعفاء من الجزء الاول للزمالة المصرية؟ ام يكفي الحصول على Part A MRCS للاعفاء؟
الاستفسار الثاني:لدي رغبة و طموح في الحصول على شهادة الفاخ ارتز Fachartzالالمانية وهذا يتطلب الكثير من الاوراق لمعرفة الموقف الاكاديمي عندما تتم المعادلة هناك،فهل للزمالة المصرية قيمة هناك؟
الاستفسار الثالث:الان نحن في 2015 وقد تغيرت الامور في ليبيا من ناحية قيمة الشهادات،فهل لا تزال الزمالة المصرية تعادل الزمالة الليبية؟ وفي حال انها لم تعد كذلك فماهي قيمتها الان وماذا تعادل؟
اشكر لكم حسن تعاونكم سلفا ومعذرة على الاطالة في السؤال.
اكرر من جديد تمنياتي للجميع بالتوفيق.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
السلام عليكم اخي الكريم
بالنسبة للسؤال الاول:
ال MRCS الجزء A تعفي من امتحان الجزء الاول فقط و الله اعلم
بالنسبة للسؤال الثاني:
لا اعرف اذا كانت ذا قيمة في المانيا او لا و لكنها بالتأكيد قد تحسن من السيرة الذاتية.للعلم اخي الكريم ان لي صديق من الاردن كان قد تحصل علي الزمالة المصرية و من ثم زمالة البورد العربي و هو الان قد تم قبوله في كندا كطبيب متدرب.
اما بالنسبة للسؤال الثالث:
من المعروف ان مجلس التخصصات يعادل جميع البرامج التدريبية و الزمالات بشهادة البورد الليبي بعد اجراء تقييم لمدة 6 اشهر تحت اشراف احد المدربين ببرنامج البورد الليبي و لا تفرق ان كانت الشهادة قادمة من امريكا او مصر او اي دولة اخري و ذلك حسب علمي و حسب ما سمعته من اجابات من المشرفين في مجلس التخصصات قبل قدومي لمصر و لا اعرف ان كانت الظروف قد تغيرت الان اما لا

more_horiz
اخى الكريم tmisellati انا متحصل على تخصص الجراحة العامة وارغب فى الحصول على دورة تدريب لمدة سنه فى مصر بما تنصحنى بالله

more_horiz
cold44 كتب:
اخى الكريم tmisellati انا متحصل على تخصص الجراحة العامة وارغب فى الحصول على دورة تدريب لمدة سنه فى مصر بما تنصحنى بالله

معليشي اخي الكريم ما فهمتش
يعني انت متحصل عي الزمالة الليبيية في الجراحة و تبي تاخد دورة تدريب سنة في مصر, هكي تقصد ؟

more_horiz
tmisellati كتب:
cold44 كتب:

يعني انت متحصل عي الزمالة الليبيية في الجراحة و تبي تاخد دورة تدريب سنة في مصر, هكي تقصد ؟

ايواه ونسال هل فى امكانيه نحصل دورة لمدة سنه فى الجراحة العامه واذا كان تعرف اى مستشفى الافضل فى مثل هذه الدورات
ولك جزيل الشكر

more_horiz
cold44 كتب:
tmisellati كتب:
cold44 كتب:

ايواه ونسال هل فى امكانيه نحصل دورة لمدة سنه فى الجراحة العامه واذا كان تعرف اى مستشفى الافضل فى مثل هذه الدورات
ولك جزيل الشكر

----------------------------------------------------------------------------------------------------
الحق الموضوع هوا ما مرش عليا قبل هكي بس في مصر كل شئ جائز
اني نفضل انك لو تحدد مثلا عمليات معينة تبي تتعلمهم و تقوم بزيارة اي مستشفي تعليمي في مصر و تقوللهم انك تبي تتعلم هادي و هادي
حا يديرولك برنامج علي ما اعتقد