دخول

ملتقى الطلاب الليبيين للدراسة في الخارج، اخر قرارات الإيفاد، التفويضات، إدارة البعثات

مايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها

descriptionمايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها - صفحة 2 Emptyرد: مايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها

more_horiz
ِAbu Mohamed كتب:
ghada.montaser1 كتب:
السلام عليك و رحمة الله و بركاته
انا طالبة فى السنة الرابعة طب لشرى و ادرس باحدى الجامعات فى مصر
احلم بالسفر و العمل الى بريطانيا و لكن عندى تساؤلات كثيرة حول هذا الموضوع
لقد قررت ان ادخل امتحان البلاب فور حصولى على البكالوريوس اى بعد انتهائى من السنة السادسة ثم اقدم على foundation programme ببريطانيا بعد انتهائى من البلاب بمشيئة الله

هل من الافضل ان اجتاز البلاب اولا ثم اقدم على ال foundation programme ام العكس ؟
كيفية التقديم على ال foundation programme و ما هى الخطوات الواجب اتباعها بالتفصيل كى يتم قبولى ؟
هل من الصعب الحصول على موافقة لادخل هذا البرنامج ؟
فى حالة الحصول على الموافقة ؟ ما هى الخطوات الواجب اتباعها للحصول على الفيزا ؟
هل من الصعب الحصول على الفيزا ؟

هل هناك طرق اسهل للعمل فى بريطانيا ؟
نعم أكيد

ارجوكم ساعدونى بالخطوات لانى تائهة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هل من الافضل ان اجتاز البلاب اولا ثم اقدم على ال foundation programme ام العكس ؟
أختي حسب علمي الfoundation programme هو عبارة عن عمل في المستشفيات وفق برنامج تدريبي ويلزم للعمل في المستشفى أن يكون لديك رقم من GMC أي لازم تجتازي امتحان البلاب قبل ذلك بس حسب الكلام اللي كاتبينه تحت لازم يكون عندك تسجيل مؤقت provisional registration ولازم مايكونش عندك Full registration عشان تبدي في البرنامج هذا لذلك ممكن البلاب مايكونش ضروري في البداية بس لازم من ايلتس 7.5 على الأقل ومش أقل من 7.5 في كل جزء من الامتحان أو تجيبي إفادة أن دراستك للطب كانت معظمها باللغة الإنجليزية ولازم تكوني متخرجة مش أكثر من سنتين قبل التقديم.

كيفية التقديم على ال foundation programme و ما هى الخطوات الواجب اتباعها بالتفصيل كى يتم قبولى ؟
ليس لدي معلومات كافية ولكن ممكن تطلعي على موقعهم
اضغطي هنا
وبالتالي على كيفية التقديم
اضغطي هنا
ولكن حسب علمي (مش متأكد) أنه المفروض يكون عندك فيزا قبل ماتقدمي وحسب ماكاتبين تحت ماتكونش الفيزا مشروطة بعدم العمل أو بتحديد ساعات العمل وأيضا هم عندهم الأولوية لخريجي المملكة المتحدة خاصة كان عندهم إقامة دائمة وبعدين يجوا مواطني الاتحاد الأوروبي وفي المرتبة الأخيرة باقي الفئات بس ممكن تراسليهم وتتأكدي

عموما هذين الشروط اللي كاتبينهن في الموقع:
اضغطي هنا
UK Foundation Programme Commencing August 2013 (FP 2013)
Eligibility Criteria
Eligible applicants must:
1.
have a valid medical degree recognised by the General Medical Council (GMC) by the start of the UK Foundation Programme 2013.
2.
expect to obtain provisional registration with a licence to practise with the GMC by the start of the UK Foundation Programme 2013*.
3.
obtain provisional registration with a licence to practise with the GMC by the start of the UK Foundation Programme 2013*.
4.
be a UK or EEA national OR be a student of a UK medical school in their final year of study OR have the right to work as a doctor in training in the UK which remains valid until the start of the UK Foundation Programme 2013. Applicants who are unable to submit a valid right to work will only be considered if there are insufficient suitable applicants who have the right to work in the UK**.
5.
have the written approval of their medical school dean (or the dean’s nominated representative or the equivalent official to the dean) to apply for a UK Foundation Programme.
6.
be in a position to start their UK Foundation Programme placement by August 2013 (exact date to be determined by the employer).
7.
be of good standing and fit to practise medicine safely in accordance with the GMC’s Good Medical Practice (2006)1.
8.
have demonstrable skills in listening, reading, writing and speaking in English language that enable effective communication in clinical practice with patients and colleagues, as set out in the GMC’s Good Medical Practice (2006)1 ***.
9.
have qualified from medical school within two years of the start of the UK Foundation Programme 2013 OR successfully complete the UK Foundation Programme Office’s national clinical assessment.
10.
supply all relevant documents as requested.
* You are not eligible to apply for the UK Foundation Programme if you obtain, or expect to obtain, full registration by the start of the UK Foundation Programme.
** The deadline for submission of Right to Work documentation for the UK Foundation Programme 2013 will be published on the UK Foundation Programme Office website in June 2012.
This can be demonstrated by providing a valid academic IELTS certificate with minimum score of 7.5 in each domain (speaking, listening, reading and writing), or proof that your primary medical qualification has been undertaken solely in English, that all examinations undertaken were solely in English and that your primary medical qualification has included a significant amount of contact with patients in English.
فى حالة الحصول على الموافقة ؟ ما هى الخطوات الواجب اتباعها للحصول على الفيزا ؟
هل من الصعب الحصول على الفيزا ؟

ماعنديش علم كيف ولكن ممكن تراسليهم وتسألي

هل هناك طرق اسهل للعمل فى بريطانيا ؟
نعم أكيد في أكثر من طريقة بس للأسف معنديش معلومات أكيدة بالخصوص لأن كل مرة نسأل واحد ويقولي طريقة وبعدين نسأل واحد آخر ويقولي طريقة ثانية
اليوم كلمت واحد صاحبي في كاردف مخصوص عشان نسأله على الموضوع هذا وقعدت معاه حوال ساعة ونص) هو جاء إلى بريطانيا من سنتين بس متخرج من فترة من ليبيا حوالي من 12 سنة واشتغل في ليبيا ودار أيلتس وبلاب ولما جاء حصل شغل وتدريب في التخدير وحسب قوله أنه بمجرد تشتغل هنا مرة وحدة تحصل بعدها عروض شغل لما تقدم وطبعا لما تحصل شغل مكان الشغل يعطوك تأشيرة تقدر تشتغل بيها وفيه معلومة سمعتها منها لأول مرة وهي أنك لما تشتغل في مستشفى واحد لمدة سنتين على الأقل يحق لك بالقانون أن تقعد معاهم للأبد لعند ماتتقاعد وبالتالي هم ملزومين بتجديد الفيزا لك.

المهم سألته عن موضوع foundation programme وقالي الأفضل أن تشتغل قبل في ايبيا أو مصر وبعدين تجي وتبدأ ك SHO ولكن أنا مش معاه في الفكرة هذه وأفضل أن الخريج الجديد يبدأ من الصفر ولكن لو ماحصلتيش تخشي في البرنامج هذا ممكن تشوفي خيارات آخرى لأن فيه واحد آخر صديقي متخرج من مصر وماشتغلش بكل في مصر وحتى هو دار بلاب وقدم على لوكم Locum job وحصل لوكم لفترة طويلة وماشية أموره
الحصيلة أنه في خيارات كثيرة ولكن في رأي أن الخطوة الأولى أنك تراسلي وتسألي على foundation programme وشنو يبوا بالضبط والثانية وهي الأهم أن تديري أيلتس وبلاب لو تطلب الأمر لأن سمعت أنك لو متخرجة حديثا يعني أقل من سنتين ممكن تخشي من غير بلاب.
ممكن تسألي الجي إم سي أو تراسليهم
اضعطي هنا

الف شكر
انا عاوزة اسأل هو ايه ال good standing ده ؟
انا قريت ان من ضمن الشروط انى اكون درست فى جامعة بريطانية عالاقل السنة الاخيرة بس هو مش لو انا عادلت شهادتى بال plab و خدت provisional certificate من ال GMC يبقى كده يكفى بالنسبة للشرط ده ؟

انا من حقى انى اقدم على provisional certificate لمزاولة المهنة بعد ما اخلص ال بلاب على طول صح ؟

هل فى اوراق مطلوبة من عميد الكية بتاعتى ؟

هل الترتيب عالدفعة بيفرق و لا لا لان ترتيبى عالدفعة مش حلو للاسف ؟

هل من الافضل انى اخد امتياز فى مصر الاول ؟

descriptionمايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها - صفحة 2 Emptyرد: مايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها

more_horiz
ghada.montaser1 كتب:

الف شكر
انا قريت ان من ضمن الشروط انى اكون درست فى جامعة بريطانية عالاقل السنة الاخيرة بس هو مش لو انا عادلت شهادتى بال plab و خدت provisional certificate من ال GMC يبقى كده يكفى بالنسبة للشرط ده ؟

انا من حقى انى اقدم على provisional certificate لمزاولة المهنة بعد ما اخلص ال بلاب على طول صح ؟

ممكن تشوفي الرابط هذا
http://www.gmc-uk.org/guidance/good_medical_practice.asp

الgood standing Certificate هو شهادة عادة تعطي من نقابة الأطباء (في ليبيا) وممكن في مصر من نقابة الأطباء أو وزارة الصحة (مانعرفش) بس ممكن تدوري في موقع ال GMC أو تراسليهم وتسألي (أنا دورتلك بسرعة توة لكن مالقيتش) بس أعتقد أنه لازم تكوني مسجلة كطبيبة في مصر وتجيبيلهم رسالتي تزكية من أخصائيين Referees أو ممكن وحدة من أخصائي أشتغلتي معاه والثانية من دكتور درّسك في الطب

هذ ايكفي أنك تشتغلي في بريطانيا بس ممكن لايكفي انك تدخلي في الfoundation programme لذلك أنا نصحتك أنك تراسليهم وتأخذي الإجابة الأكيدة منهم

بعد ماتخلصي البلاب من حقك تقدمي على full registration and licence to practice بس لازم من ورقة good standing

مافيش أوراق مطلوبة من عميد الكلية ماعدا الشهادات الأصلية وخاصة الشهادة الحائطية يطلبوا فيها كثيرا وممكن تجيبيلهم ورقة بأن دراستك كانت باللغة الإنجليزية ممكن تنفعك في حكاية الأيلتس اللي قبل البلاب (حاولي تراسليهم وتسألي هل تغني على الأيلتس أو لا)

الترتيب مايفرقش في شئ

لو أخذتي الامتياز في مصر مافيش داعي تعملي السنتين الأولتين من الfoundation بس بعدين لازم تجيبي ورقة أنك كملتي الامتياز

more_horiz
بالله عليكم لو في طالب يدرس في طب بشري في بريطابنا او ايرلندا و طالع من الثانوي في ليبيا ايساعدني عندي استفسار و يبعتلي عالخاص مش نتواصلوا محتاج مساعدة هلبة و سافرتي واقفة ع معلومة واحدة...., بارك الله في الجميع

descriptionمايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها - صفحة 2 Emptyامتحان المعادلة البريطانية للأطباء (البلاب PLAB)

more_horiz
شكرا اخي أبو محمد بارك الله فيك وجزاك الله الف خير

بجد والله افادتني

واتمني من حضرتك تفيدني بخصوص امتحان المعادلة....يعني: كيف الية الامتحان

كيف يتم تقييم الامتحان

شن طبيعة الاسئلة

شن الطالب يدرس أستعداداً لهذا الامتحان

وهل كل التخصصات الطبية يخضع طالب فيها لهذا الامتحان

more_horiz
عواطف شماطة كتب:
شكرا اخي أبو محمد بارك الله فيك وجزاك الله الف خير

بجد والله افادتني

واتمني من حضرتك تفيدني بخصوص امتحان المعادلة....يعني: كيف الية الامتحان

كيف يتم تقييم الامتحان

شن طبيعة الاسئلة

شن الطالب يدرس أستعداداً لهذا الامتحان

امتحان البلاب يتكون من جزئين نظرى وعملي ولابد من دخول الامتحان أن يكون لديك 7 على الأقل في كل جزء من امتحان الأيلتس

كيف يتم تقييم الامتحان
تقييم الامتحان يختلف من امتحان لآخر حيث يتم احتساب نظام نسبة الأفضلية يعني أفضل ناجحين في الامتحان

طبيعة الأسئلة
الأسئلة عبارة عن نوعين النوع الأول (ويمثل حوالي 85%) هو أسئلة متعددة الخيارات مطولة Extended multiple choice questions EMQ حيث يتم إعطاء 5 أسئلة و15 خيار مثلا والنوع الثاني هو أفضل إجابة من 5 إجابات Single best answer SBA

الأسئلة تتضمن كل مادرسته في الطب خلال 6 سنين ولكن بشكل سطحي

كيفية التحضير استعداداً لهذا الامتحان
للنجاح في الامتحان يتم دراسة أسئلة الامتحانات السابقة او الأفضل الاشتراك في كورس على النت وأفضلهم موقع
Onexamination حيث يوفر أكثر من 2,390 'extended matching question' items 'EMQ'
Over 680 'single best answer' questions 'SBA'
وأسعاره من 25 إلى 65 باوند حسب مدة الكورس (أنصح بأخذ شهرين إلى ثلاثة أشهر وتخزين الأسئلة والأجوبة في الكمبيوتر حتى يتم الرجوع إليها فيما بعد)

وهذه الكتب يمكن أيضا الاستعانة بها

These are the books useful for PLAB test:

1- The RXpg PLAB book (This Indian book is useful to show you the way of exam and how to tackle the questions, but it has several typing mistakes as well as mistakes in the knowledge.
http://www.amazon.co.uk/Plab-Tyagi/dp/818061817X/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1266031880&sr=8-2

2.The Complete PLAB EMQs(MA Mir,Freeman,Ho,Easaw)
(it is very good book).
http://www.amazon.co.uk/Complete-PLAB-Extended-Matching-Questions/dp/044307092X

3.PLAB pocket pastest series (by Jonathan Treml): it is also very good.
http://www.amazon.co.uk/PLAB-Part-EMQ-Pocket-Book/dp/1901198561/ref=sr_1_fkmr0_2?ie=UTF8&qid=1266032185&sr=1-2-fkmr0

4.PLAB 1000 extended matching Questions by Una Coales.
http://www.amazon.co.uk/PLAB-1000-Extended-Matching-Questions/dp/1853154725/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1266032279&sr=1-1

These four books (1 to 4) are the most vaulable ones.

5.Recent Manual on PLAB by Nitin Maheshwari
6.Handbook of PLAB by Kunal Goyal

The last two are not so useful.
N.B. When you buy online from amazon you can click on used to get much cheaper prices and some of them are labelled as used "Like New"

The recommended text books are mainly: Oxford handbook of clinical Medicine and Oxford handbook of clinical specialties.

This is also recommended website for online PLAB questions:
http://www.onexamination.com/ which is probably the most useful one

http://www.123doc.com/PLAB.php

and http://www.aippg.com/plab-uk/buy_plab_books.htm

You can also see
http://www.aippg.com/plab-uk/plab_information.htm

and the GMC website for more info:
http://www.gmc-uk.org/doctors/plab/index.asp

يوجد كورس في بريطانيا مدته حوالي 3 أسابيع في لندن اسمه سوامي Swamy
يوجد أيضا مجموعة (قروب) في الفيس بوك اسمه PLAB 1 وينزلوا في معظم أسئلة كورس سوامي.

بالنسبة للجزء الثاني (ولايمكن الدخول إليه إلا بعد اجتياز الجزء الأول) هو امتحان عملي يتطلب فقط حضور كورس سوامي العملي (أو غيره) لمدة أسبوعين وبعد ذلك عمل مراجعة وتدريب عملي في نفس المكان لمدة 4 أسابيع مع عمل بعض الامتحانات التجريبية.

هذا الامتحان مطلوب فقط التخصصات السريرية وفي حالة يكون البحث يتطلب احتكاك بالمرضى قي بريطانيا
وأيضا مطلوب في حالة تريد أن تشتغل كطبيب في المملكة المتحدة

عدل سابقا من قبل ِAbu Mohamed في الأحد 05 أغسطس 2012, 5:19 pm عدل 1 مرات (السبب : خطأ مطبعي)

more_horiz
شكرا اخي ابو محمد

بارك الله فيك

انا ماجستير طب شرعي وسموم ...وانشالله دكتوراة في الطب الشرعي وتحديداً حتكون في الفورنسك باثولوجي

(forensic pathology)

علي حسب ما فهمت من كلامك انا ممكن مش حنخضع للامتحان لان تخصصي طب شرعي

وطلعت بنتيجة ان نستفيد من وقتي في تجهيز حاجة اخري بدل من أمتحان البلاب

شن رايك

ياريت تساعدني برايك

لان رايك هو المؤكد

تحياتي لك

more_horiz
السلاا عليكم و رحمة الله و بركاته.كل عام و انتم بخير اولا و عيد سعيد علينا كلنا يارب
لو سمحت كنت عاوزة اسال هل من الممكن اكمال دراسة الطب باى جامعة ببريطانيا بعد السنة التالتة او الرابعة و لا مش هينفع ؟
لو ينفع ايه المطلوب منى عشان اقدم و اقدم ازاى و لجامعات ايه و الشروط ايه ؟
جزاكم الله خيرا[b]

more_horiz
No idea

more_horiz
السلام عليكم
انا طالب طب بشري ندرس في جامعة طرابلس و نفكر اني نكمل دراستي في انجلترا
1- هل تنصحني بدراسة الطب في انجلترا بالنسبة ل m.d.
2-هل يمكن ان تنصحني مادا عليا ان اقوم به بعد التخرج من الجامعة متلا ناخد كورسات تقوية في اللغة في طرابلس
3-مادا عن امتحانات المعادلة هل هي صعبة و من وين لازم تقرها و شن برنامجها
علومة و شكراو كان عندك معلومات تانية ارجو الا تبخل علينا بالمعلومات و شكرا

more_horiz
السلام عليكم
وعليكم السلام والرحمة
انا طالب طب بشري ندرس في جامعة طرابلس و نفكر اني نكمل دراستي في انجلترا
1- هل تنصحني بدراسة الطب في انجلترا بالنسبة ل m.d.
نعم ممكن جدا

2-هل يمكن ان تنصحني مادا عليا ان اقوم به بعد التخرج من الجامعة متلا ناخد كورسات تقوية في اللغة في طرابلس
يفضل تأخذ كورسات نعم والذات كورسات أيلتس

3-مادا عن امتحانات المعادلة هل هي صعبة و من وين لازم تقرها و شن برنامجها
امتحانات المعادلة مش صعبة بس تبي قراية وفيه موقع ممكن تشترك فيه وكتب ممكن تقراهم

وهذه معلومات على الكتب والمواقع
These are the books useful for PLAB test:

1- The RXpg PLAB book (This Indian book is useful to show you the way of exam and how to tackle the questions, but it has several typing mistakes as well as mistakes in the knowledge.
http://www.amazon.co.uk/Plab-Tyagi/dp/818061817X/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1266031880&sr=8-2

2.The Complete PLAB EMQs(MA Mir,Freeman,Ho,Easaw)
(it is very good book).
http://www.amazon.co.uk/Complete-PLAB-Extended-Matching-Questions/dp/044307092X

3.PLAB pocket pastest series (by Jonathan Treml): it is also very good.
http://www.amazon.co.uk/PLAB-Part-EMQ-Pocket-Book/dp/1901198561/ref=sr_1_fkmr0_2?ie=UTF8&qid=1266032185&sr=1-2-fkmr0

4.PLAB 1000 extended matching Questions by Una Coales.
http://www.amazon.co.uk/PLAB-1000-Extended-Matching-Questions/dp/1853154725/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1266032279&sr=1-1

These four books (1 to 4) are the most vaulable ones.

5.Recent Manual on PLAB by Nitin Maheshwari
6.Handbook of PLAB by Kunal Goyal

The last two are not so useful.
N.B. When you buy online from amazon you can click on used to get much cheaper prices and some of them are labelled as used "Like New"

The recommended text books are mainly: Oxford handbook of clinical Medicine and Oxford handbook of clinical specialties.

This is also recommended website for online PLAB questions:
http://www.onexamination.com/ which is probably the most useful one

other websites:
http://www.123doc.com/PLAB.php

and http://www.aippg.com/plab-uk/buy_plab_books.htm

You can also see
http://www.aippg.com/plab-uk/plab_information.htm

and the GMC website for more info:
http://www.gmc-uk.org/doctors/plab/index.asp

Note: among the mentioned PLAB books, the first 4 books (1 to 4)+ Oxford handbook of clinical Medicine
and Oxford handbook of clinical specialties, are the most valuable ones.

علومة و شكراو كان عندك معلومات تانية ارجو الا تبخل علينا بالمعلومات و شكر
ممكن تشوف المعلومات اللي كتبناهن في الصفحات الأولى

more_horiz
شكرا جزيلا علي الاجابة

more_horiz
الســـلام عليكم ورحمــــة الله وبركاته

أنا طالبة إعداد طب بشري بجامعة عمر المختار/ درنة

ســـؤالي هو : امتى نبي نتم الجـــامعة ونطلع نكمــل دراستي بالخارج ؟؟؟ (^_^)

ههههههههههههههههه نبصر كانت مزحــــــه ..

ربي يوفقكـــم جميعــــاً ... وأنا نتمنى نكون مثلكم في يوم من الآيام إن شاء الله تعالى

more_horiz
أنتِ غمضي عينك وأفتحيها تلقي روحك متخرجة ودكتورة وتكملي دراستك (السنين يجروا بسرعة)  Smile
بالتوفيق إن شاء الله

عدل سابقا من قبل Abu Mohamed في السبت 25 أكتوبر 2014, 10:20 am عدل 1 مرات

more_horiz
ِAbu Mohamed كتب:
أنتِ غمضي عينك وأفتحيها تلقي روحك متخرجة ودكتورة وتكملي دراستك (السنين يجروا بسرعة)  Smile

بالتوفيق إن شاء الله

إن شــــــاء الله (^_^)

more_horiz
i am an egyptian doctor , i work as a physical medicine and rheumatology resident at the university hospitals i finished my master and want to apply for M.D in england and i have no idea what to do and prepare and how to search for a scolarship, i visited UK before but it was for tourism only,,,thank you

more_horiz
You welcome sarah naeem
First of all, you need to prepare your CV and transcripts
secondly, you need to search for universities that have this specialty or look for consultant rheumatologists (or in the specialty you want to do MD in) in England ,who are working with uk universities and then send them an email with your CV and interests and after that you may need to meet some of them or have a chat over the phone or by skype before you apply for MD in the university the consultant is working with.

descriptionمايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها - صفحة 2 Emptyمطروح للنفاش حول الدراسة في بريطانيا اخوكم هاشم

more_horiz
السلام عليكم
انا طالب طب سنة خامسة كلية الطب البشري جامعة الزاوية اتخرج باذن الله شهر ستة القادم من عام 2013
عندي مجموعة من الاسئلة ارجو المساعدة للضرورة والاجابة لاخوكم هاشم من صرمان
اول سؤال :- هل استطيع ان اقوم بعمل سنة الامتياز بالطب البشري في بريطانيا او لا استطيع ان اقوم بذالك واذا كنت استطيع ان اقوم بذالك ما هي الاوراق والمستندات المطلوبة وماهي اسماء المستشفيات التي تتيح ذالك وهل اتحصل على مال مقابل عملي اثناء فترة الامتياز وما نوع الفيزا المطلوبة
ثانيا :- اذا اشتريت عقار في بريطانيا هل يسهل ذالك الحصول على الاقامة وفرصة الحصول على عمل وهل يحق لي اصلا الحصول على عقار في بريطانيا وانا لا املك الجنسية البريطانية وهل يسهل ذالك الحصول على الجنسية البرطانية او الحصول على اقامة دائمة ؟؟
ثالثا:- بعد العمل سنة الامتياز في بريطانيا ماذا يتبقى لي لكي اعادل شهادة البكلوريوس التي تحصلت عليها من ليبيا لكي تصبح معدلة بشهادة صادرة من بريطانيا
رابعا:- ياريت تعريف بسيط حول امتحان plab بلالب واين يتم اجراءه هل يمكن ان نجريه في ليبيا ؟؟ واين في ليبيا لو كان موجود وهل هو ضروري
ملاحظة عند الاجابة على الاسئلة المطروحة للنقاش ياريت لو في اي مصطلح اجنبي يتم توضيح معناه لاني جديد على الموضوع وشكرا لكم على اتاحة الفرصة لي للمشاركة بهذا المنتدى المميز

more_horiz
ربي يسهل عليك ويوفقك.....ليس لدي ادني فكرة علي اسئلتك

more_horiz
أخ هاشم أهلا وسهلا بك
سؤال :- هل استطيع ان اقوم بعمل سنة الامتياز بالطب البشري في بريطانيا او لا استطيع ان اقوم بذالك واذا كنت استطيع ان اقوم بذالك ما هي الاوراق والمستندات المطلوبة وماهي اسماء المستشفيات التي تتيح ذالك وهل اتحصل على مال مقابل عملي اثناء فترة الامتياز وما نوع الفيزا المطلوبة

تستطبع أن تشتغل سنتين في برنامج التدريب السريري Foundation programme والسنتين هذين يعادلوا سنة الامتياز في الشهادة ولكن أقوى ملبون مرة من سنة الامتياز في ليبيا من ناحية الاستفادة المشكلة هي هل تحصل قبول في هذا البرنامج أو لا لأنه فيه عليه شروط تلقاهن في الصفحات السابقة من هذا الموضوع.

ثانيا :- اذا اشتريت عقار في بريطانيا هل يسهل ذالك الحصول على الاقامة وفرصة الحصول على عمل وهل يحق لي اصلا الحصول على عقار في بريطانيا وانا لا املك الجنسية البريطانية وهل يسهل ذالك الحصول على الجنسية البرطانية او الحصول على اقامة دائمة ؟؟

تستطبع شراء عقار في بريطانيا حتى لو لم تمتلك الجنسية ولا اعتقد ان ذلك يسهل عليك الإقامة أو الحصول على جنسية.

ثالثا:- بعد العمل سنة الامتياز في بريطانيا ماذا يتبقى لي لكي اعادل شهادة البكلوريوس التي تحصلت عليها من ليبيا لكي تصبح معدلة بشهادة صادرة من بريطانيا

تستطبع معادلة شهادة البكالوريوس حتى من غير الامتياز وذلك بعمل امتحان البلاب ولكن تحتاج إلى ورقة من نقابة الأطباء في ليبيا تسمى certificate of good standing أوحسن سيرة وسلوك لكي تتمكن من التسجيل في نقابة الأطباء الانجليزية GMC ولتأخذ إذن بمزاولة مهنة الطب في بريطانيا ولكي تتحصل على هذه الورقة يجب أن تكون مسجل في نقابة الأطباء ويلزم لذالك أن تكمل سنة الامتياز. ولكن مصلح المعادلة هنا غير دقيق لأنهم لن يعطوك شهادة بكالوريوس أخرى من بريطانيا ولكن تاخذ إذن بمزاولة مهنة الطب في بريطانيا بعد أن تجتاز امتحان البلاب وتحضر شهادة البكالوريوس وورقة النقابة

رابعا:- ياريت تعريف بسيط حول امتحان plab بلالب واين يتم اجراءه هل يمكن ان نجريه في ليبيا ؟؟ واين في ليبيا لو كان موجود وهل هو ضروري
كل المعلومات على امتحان البلاب موجودة في الصفحات السابقة وحاليا لايوجد في ليبيا ويمكن إجرائه في مصر

descriptionمايخص خريجي الطب البشري من امتحان المعادلة البريطانية (البلاب PLAB) والزمالة والدراسة الأكاديمية وغيرها - صفحة 2 Emptyطب أسنان_طب بشري

more_horiz
السلام عليكم أنا طبيبة أسنان حاصلة على قرار إيفاد وزوجي طبيب بشري هل إختياري للساحة البريطانية سيكون خيار موفق لي ولزوجي وهل يوجد إمكانية للدراسة العملية (الأكلينيكية) بالنسبة لتخصصات الطب البشري وشكرا جزيلا

more_horiz
لا أعتقد ذلك لأن حسب علمي قبول الأسنان صعب جدا في بريطانيا ويوجد فقط تقريبا 10 جامعات فيها ماجستير أسنان في بريطانيا وبالنسبة لزوجك مش مناسب كطبيب سريري وممكن تشوفي النقاش في الردود السابقة بخصوص هذا الموضوع إن شاء الله حتستفيدي.

more_horiz
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ماحقيقة ايقاف الساحة البريطانية للطبيات ؟ هل الخبر أكيد

more_horiz
محمد لاصيبعي كتب:
افضل شي انك تقرا MD او انك تقرا PhD و ادير امتحانات الزماله البريطانيه (البلاب). عند انتهاءك من امتحانات الزماله تصبح دكتور مسجل و يبدا حصولك على شغل سهل جدا...

اخى العزيز طبيب اطفال واحمل جواز سفرانجليزى وعندى بغثة دراسية وانا حاليا فى بريطانيا سؤالى هو كيف يمكننى الاستفادة من البرنامج التدريبى الدى تتحدت عليه اى بمعنى كيف يمكننى التقدم للتدريب فى المستشفى وماهى شروطهم بمعنى ماهى الاوراق المطلوبة
ولكم منى جزيل الشكر

اخوكم لطيف

more_horiz
لو مش متخرج من بريطانيا لازم تدير امتحان البلاب وتسجل في GMC وبعدين تقدم على شغل في تدريب Training post
ممكن تخش على مواقع ال NHS أو تشوف ال Foundation program
http://www.foundationprogramme.nhs.uk/pages/home/how-to-apply

تقدر عشان ماتضيعش البعثة متاعك أتدير ماجستير وبعدين تبدأ في البرنامج هذا

more_horiz
مامدي سهولة او صعوبة الحصول علي شغل انا طب اطفال وشن المطلوب لما تقدم للعمل غيرالبلاب واليلتس وشن هو السكور GMC هل تاخد وقت هلبة